БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

100 ГОДИНИ ОТ СЪЗДАВАНЕТО НА ПЪРВОТО УЧИЛИЩЕ ЗА ПИЛОТИ В БЪЛГАРИЯ

100 ГОДИНИ ОТ СЪЗДАВАНЕТО НА ПЪРВОТО УЧИЛИЩЕ ЗА ПИЛОТИ В БЪЛГАРИЯ

През 2005 година, обаче, българското правителство ликвидира летището и продава терена и сградите му на чуждестранна компания

На 20 октомври 1920 година в Божурище е открито първото училище за пилоти в България.


Божурище играе важна роля в историята на авиацията в България. Още през 1906 година при кавалерийското депо е извършен първият полет с балон в страната, а през 1912 година там са построени първите сгради на Летище „Божурище“. През същата година летището и селището са свързани с железопътната линия за София. През 1914 година в Божурище е пренесено полевото летище, намирало се дотогава северно от днешната Централна гара на София.
През август 1915 година оттам излита първият български самолет, който е конструиран от Асен Йорданов.

Българският самолет "Йорданов - 1"

Няколко месеца по-късно в Божурище е създадено първото в страната Аеропланно училище. След поражението на България в Първата световна война военната авиация е унищожена, но Летище Божурище продължава да се използва за граждански цели, главно за пренос на пощенски пратки, а през 1927 година компанията „Бунавад“ за пръв път започва да извършва редовни пътнически полети. През 1925 година в селото е създадено предприятието Държавна аеропланна работилница, което разработва и произвежда самолети. През следващата година Аеропланното училище е преместено в Казанлък.

През 1937 година е възстановена българската военна авиация и Летище Божурище става база на нейния Първи орляк, като продължава да се използва и за граждански цели.

Летището играе важна роля за отбраната на София по време на бомбардировките през 1943 – 1944 година.

Поручик Димиитър Списаревски на летище "Божурище"

Оттам през 1943 година излита Димитър Списаревски за последната си мисия за отбрана на София от най-масираната атака от страна на английски и американски бомбардировачи през Втората световна война.

Таранът на поручик Списаревски над американска "летяща крепост"


През 1947 година е открито новопостроеното Летище Враждебна, което започва да обслужва гражданските полети в района на София. По същото време в Доброславци е построена нова военновъздушна база, пригодена за реактивни самолети. През 1948 година летището в Божурище е предадено на Организацията за съдействие на отбраната и през следващите десетилетия се използва за тренировъчни полети и парашутизъм. След закриването на военновъздушната база Божурище продължава да бъде важен военен център, като в селото са изградени нови военни съоръжения и поделения, свързани главно с противовъздушната отбрана и зенитно-ракетните войски.
През 2005 година българското правителство ликвидира летището и продава терена и сградите му на чуждестранна компания. През 2008 година летището е обявено за паметник на културата. Следва продължителен съдебен спор дали наистина са спазени всички законови процедури и дали летището е паметник на културата или не е. Следва 11--годишната битка за летището в Божурище, която завършва с успех за хората, които се борят то да бъде запазено.
През 2016 г. летище Божурище пак е обявено за паметник на културата като Националният институт за недвижимо културно наследство му определя статут на „историческа, урбанистична и архитектурна недвижима културна ценност“. Така пред чуждестранните собственици приватизирали терена има два варианта – да го върнат, по един или друг начин, на държавата или самите те или други инвеститори да го възстановят като летище, което няма да наруши статута му на културен паметник.
Какво се случва там днес не знаем. Но сме сигурни в едно: трябва да се сложи край на престъпленията към историята на България!

Бившето летище "Божурище" днес....

 

Снимки: LostBulgaria.com