БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

Аварийният водопровод София-Перник се оказа незаконен

Аварийният водопровод София-Перник се оказа незаконен

Предстои проверка на тол системата

Изграденият миналата година по спешност авариен водопровод от София за Перник през Мало Бучино е незаконен.

Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова пред телевизия Евроком, съобщиха от пресцентъра на Министерството. 

С изненада установих, че и много други изграждани от държавата и общините обекти от гледна точка на Закона за устройство на територията (ЗУТ) са на практика незаконни. Всеки, който е тръгнал да строи - от тоалетна на двора до сграда, трябва да подготви строителни книжа, да ги съгласува и накрая да му се издаде разрешение за строеж. Много проекти, значими за държавата, обаче се изграждат без разрешение за строеж, т. е. незаконно и то не на частни инвеститори, а на държавата. Този водопровод бе изграден в аварийна обстановка, това бе единственото решение за момента. Склонна съм да приема това, но чак сега се изготвят строителни книжа.

Това трябва да направят областните управители на София и на Перник, тъй като съоръжението минава през двете области, но софийският е прехвърлил правата си на този на Перник. Но все пак още няма разрешение за строеж“, каза арх. Комитова.

Припомняме, че в съоръжението, по което трябваше да се правят алтернативни доставки на вода за миньорския град бяха инвестирани над 27 млн. лв.

По отношение на казуса със строителството на „Златен век“ министърът отбеляза, че Върховният административен съд се е произнесъл само за заповедта за спиране на ДНСК, но не и за валидността разрешението за строеж. За строежа на „Алепу“ министър Комитова посочи, че се извършва проверка за изрядността на документите.

По думите й, предстоят още разкрития за „Автомагистрали“ и АПИ и сключваните договори за изграждане и ремонт на пътища и укрепване на свлачища.  Министърът заяви, че времето на служебното правителство е много малко, за да се изсветли всяка сянка, но поради големия обществен интерес по въпросите за авансови плащания, задавани в 44-то и 45-то Народно събрание, комисията „Манолова“, както и от много медии, се е наложила обща проверка, която установи нарушения, потвърдени днес и от доклада на Сметната палата. Министър Комитова обясни, че през месец септември 2019 г. с правителствено постановление 430 млн. лв. са отпуснати целево от държавния бюджет за свлачища, срутища и укрепване. Те са постъпили в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от там – в Агенция „Пътна инфраструктура“. АПИ сключва общ рамков договор с Автомагистрали“ ЕАД за тези обекти на стойност 474 млн. лв. без ДДС. По силата на този договор АПИ превежда 221 млн. лв. в края на 2019 г. на „Автомагистрали“ ЕАД, която от своя страна сключва договори с 25 фирми за общо 188 млн. лв. без ДДС за 84 обекта. Според договора фирмите е трябвало да изготвят строителни книжа, а като дойде моментът на строителство – да осигурят техника и материали, но без предвидено строителство. За година и половина от всички 84 обекта е укрепено само 1 срутище на пътя за Рилския манастир (което впоследствие се срути - б. р.).

За останалите 83 няма съставени строителни книжа.

В същото време договорът изтича в края на годината. „За шест месеца няма как да се оправят останалите 83 свлачища“, коментира министър Комитова. В същото време преведените пари на 25 фирми стават търговска тайна по Търговския закон, а фирмите отказват среща и не ясно какво ще се случи в бъдеще. Министърът добави, че освен парите за свлачища „Автомагистрали“ е раздала предварително и 1,5 млрд. лв. за строителство на пътища. „При условие, че дружеството има капацитет да строи годишно обекти за около 100 млн. лв. Това значи, че 15 години трябва да строи, за да усвои средствата. Дружеството е получило пари, без да има капацитет да ги използва“, коментира тя. Министърът информира, че в момента в компанията се извършва проверка от Националната агенция по приходите, която ще провери всички договори, подизпълнители и прочие в дълбочина.

Министър Комитова информира още, че предстои проверка и на ефективността на тол системата.

Там е интересен резултатът, защото сме инвестирали около 300 млн. лв., имаме една година дейност, а не сме наясно каква възвращаемост има, за колко години ще се изплати, има ли нужда от разширяване на мрежата, има ли нужда от още средства. Все още тол системата не може да генерира таксите, които би трябвало да поеме от транспортните средства, а делът на винетните такси е голям“, коментира министър Комитова.

Източник: dunavmost.com