БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

Eвропа проверява строежа на магистралите ни (обновена)

БСП: Борисов да излезе в отпуск до Евровота

Европейската институция ще проверява България, Чехия, Полша и Испания, които са част от трансевропейската транспортна мрежа. Одиторите ще разгледат дали действията на Европейската комисия и отпуснатите средства осигуряват напредък на държавите членки към навременно завършване на мрежата и по-добра свързаност за гражданите, става ясно от съобщение на институцията. При проверката ще се установява качеството на строежа и поддръжката на пътищата и у нас.

В България, обект на проверката са част от магистрала "Струма" и прилежащия тунел "Железница", Софийския околовръстен път, редица първокласни трасета и ЖП линията "Елин Пелин - Костенец".

Георги Свиленски: След Апартаментгейт идва ли Магистралагейт? Проверка ще има, така обществото ще да разбере защо пътищата ни са скъпи и некачествени, а апартаментите на властта - евтини. От БСП са против премиерът да ползва държавни пари за предизборна кампания. Настояват да излезе в отпуск до евровота. Дадоха примери за такива практики на Борисов като болницата в Ямбол. За ремонта й предизборно Борисов обеща 27 млн. лв.

Кристиян Вигенин: Трябваше ли Цветанов да си купи апартамент с асансьор, за да разберат ямболии, че могат да имат болница с такъв, а не да носят пациентите на ръце по етажите.

Затова БСП внасят сигнал в ЦИК и СЕМ, че премиерът е в конфликт на интереси, а медиите отразявали чисто предизборните му събития.

Въпреки, че българските институции не се ангажират с проверка за качеството на пътищата, Бойко Борисов няма да се измъкне от такава, категорични са социалистите. Те припомниха сигналите си през годините за проблеми по пътищата, заради некачествено изпълнение. По последния от Елена Йончева от АПИ са дали поредна отсрочка, най-вероятно до изборите. Ревизията от Европейската сметна палата обаче ще нанесе европейски шамар за ГЕРБ, категорични са от левицата.

В Европа, пътната мрежа все още е основната форма на транспорт на хора и стоки и се очаква тази позиция да се запази и в обозримо бъдеще, посочват одиторите. Изграждането на пътища и подобряването на тяхната достъпност има значение и за стимулирането на икономически растеж. Към 2016 г. в транспортния сектор работят повече от 11 млн. души — над 5% от работната ръка в ЕС. 

През 90-те години ЕК си поставя за цел да разработи трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), която включва и пътна инфраструктура. Нейната цел е до 2030 г. да бъдат завършени девет основни коридора с дължина около 40 хил. км. от Балтийско море до Атлантика и от Скандинавия до Средиземноморието.

Тези коридори имат представляват по-голямата част от основната мрежа. Освен това е поставена цел за завършване на широкообхватната мрежа до 2050 г., която ще осигури достъпност и свързаност на всички региони в Европа.

Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007—2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро, половината от които са изразходвани за основната и широкообхватната мрежа. Основните получатели на това финансиране са централно- и източноевропейските държави членки.

„Съществува риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме“, коментира Джордже Пуфан, членът на Европейската сметна палата, който отговаря за одита.

Завършената пътна мрежа между държавите членки и техните региони може да съкрати времето за транспорт на пътници и стоки, като същевременно увеличи капацитета и подобри пътищата.

Пътната мрежа за целия ЕС обаче все още е непълна. Държавите членки в Централна и Източна Европа например не са добре обслужени от връзки изток-запад, нито са свързани помежду си.

Одиторите ще разгледат дали основната мрежа за ЕС напредва съгласно планираното, както и дали Комисията следи за изпълнението на следните въпроси:

- националните пътни планове да дават приоритет на завършването на основната мрежа навреме и тя да бъде поддържана в добро състояние;

- финансирането от ЕС за пътища да е насочено към приоритета за завършване на основната мрежа.

Деветте транспортни коридора са: Атлантически, Балтийско-адриатически, Средиземноморски, Северно море–Балтийско море, Северно море-Средиземно море, Изток-Източно Средиземноморие, Рейнско-алпийски, Рейнско-Дунавски, Скандинавскосредиземноморски.

Докладът на Европейската сметна палата ще бъде публикуван в началото на 2020 година.


Автор: Атанас Лозанов
nasix_bad6b5e491b279785de9008cd4e72b60.jpeg