БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

Мобилните телефони смущават съня

Мобилните телефони смущават съня

Негативно влияние има и говоренето по телефона малко преди заспиване

Излъчването от мобилните телефони затрудняват заспиването и изменят структурата на съня. Това е изводът от съвместно изследване на шведски и американски учени от два шведски университета и Университета “Уейн” в Мичигън.

Половината от тестваните доброволци на възраст от 18 до 45 г. са били подложени на излъчване, аналогично на това от мобилните телефони, докато другата половина са спели при нормални условия.
Оказва се, че под въздействието на излъчването стадият на дълбокия сън е настъпвал по-бавно и е траел по-кратко.

По мнението на проф. Бенгт Арнец (Bengt Arnetz), ръководител на изследването, цитиран от Ройтерс, излъчването на мобилния телефон активира функциите на мозъка, които са отговорни за регистриране на стрес и това затруднява отпускането и заспиването.

Освен това, определено негативно влияние има и говоренето по телефона преди заспиване.

Вероятно дори не си давате сметка как вашите навици на интелигентен телефон влияят на съня ви и здравето на мозъка ви. Това, което може да ви се стори като безобиден навик - скачане в леглото и отваряне на телефона - всъщност може да окаже голямо влияние върху цялостното здраве на човека.

Специалистът по нарушения на съня, д-р Харнит Валия, хвърля малко светлина върху този навик, който саботира съня.

1. Поддържа ума ви психологически ангажиран
Смартфоните са създадени, за да ни направят по-продуктивни и живота ни по-лесен. Те са предназначени да ни забавляват и да предоставят информация. Но когато дойде време да изключим светлините и да заспим, последното нещо, от което мозъкът ни се нуждае, е повече информация и повече забавления. 

„Проверката на телефона ви стимулира мозъка, така че да сме по-активни и будни“, казва д-р Валия. „Дори само бърза проверка може да ангажира мозъка ви и да намали съня.“

Това, което може да влоши този навик, е чувството, че трябва постоянно да бъдете свързани и достъпни.  Ерата на интелигентните телефони ни принуди да се чувстваме така, сякаш никога не можем да сме далеч от събитията, дори когато спим.

Умът ви може да остане активен и ангажиран дълго след като сте превъртали Instagram и Facebook или сте отговорили на няколко работни имейла. Лягането и заспиването трябва да бъде спокойно, щастливо и релаксиращо преживяване . Ангажирането с телефона ви преди лягане може да повлияе негативно на тези чувства.  

2. Синята светлина от екрана потиска мелатонина
Синята светлина, която излъчва вашият смартфон, е не само вредна за зрението ви , но е вредна и за мозъка ви. Д-р Валия казва, че изследванията са установили връзка между потиснатите нива на мелатонин и излагането на синя светлина. Мелатонинът е хормон, отговорен за контрола на цикъла ви сън и събуждане. Така че, когато се събудите, можете да изпитате неудовлетвореност, умора през деня и раздразнителност.

Синята светлина от телефона ви е изкуствен цвят, имитиращ дневната светлина. Това може да е чудесно през деня, тъй като може да ви накара да се чувствате по-будни, но е точно обратното на това, от което се нуждаете през нощта, когато навивате, за да ударите сеното.

Излагането на синя светлина може да повлияе на вашия вътрешен телесен часовник и да отхвърли циркадния ви ритъм. Този ритъм е в тон със светло и тъмно. Ето защо се чувствате по-уморени през нощта, когато слънцето започне да залязва и защо се чувствате по-енергични сутрин, когато е светло.

3. Алармиращите свойства забавят REM съня
Сигурно знаете какво е да превъртате Facebook точно преди лягане и да видите нещо, което ви кара да се разстройвате. Дори да видите нещо точно преди лягане, което ви прави щастливи, може да предизвика реакция, която удължава падащия сън, което следователно забавя REM съня. Тези емоции могат да ви накарат да се взирате в тавана с часове, без да можете да заспите.

Проверката на телефона точно преди лягане може да доведе до разсейващи емоции, мисли и безпокойство, казва д-р Валия.

Всичко във вашия телефон трябва да улесни живота ви и да ви забавлява, но това, което всъщност прави вечер преди лягане, е точно обратното. Той ви разсейва, държи будни, стимулира мозъка ви и забавя REM съня.

И така, какво трябва да направите?
Ако сте потребител на нощни технологии, важно е да зададете някои основни правила за използване по-близо до лягане.

Д-р Валия препоръчва да се прекъсне времето, прекарано с телефона 1 час преди лягане, но казва, че има дори ползи от спирането му само 30 минути преди лягане. И със сигурност смарт телефоните обикновено са основният виновник, но дори таблетите и телевизорите могат да излъчват синя светлина, която може да допринесе за лош сън.

Важно е да създадете релаксираща рутина преди лягане и да обезкуражите дейностите, които могат да доведат до тревожност или силен емоционален отговор. 

Опитайте да оставите телефона си в друга стая и да инвестирате в радио с часовник за нощното шкафче. В телефона ви също има опции (като да го настроите на „нощен режим“), за да сведете до минимум разсейванията и известията, които могат да ви помогнат да се отпуснете и да имате полезен и пилзотворен сън.