БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

На 30 юни 1971 г. в жестока катастрофа загиват футболните легенди Гунди и Котков

На 30 юни 1971 г. в жестока катастрофа загиват футболните легенди Гунди и Котков

На погребението на всенародните любимци се стичат повече от половин милион души от всички краища на България

На днешната дата - 30 юни преди 49 години от този свят нелепо си отиват футболните легенди на България и Левски Георги Аспарухов и Никола Котков. Двамата загиват в жестока автомобилна катастрофа на Витиня. Гунди и Котето са две от безспорните фигури в историята на родния футбол.

Аспарухов е роден в София на 4 май 1943 г. Юноша е на Левски, а през 1960 г. започва да играе за мъжете едва на 17 години. За един сезон той преминава в Ботев Пловдив, а след това отново се завръща на „Герена". Със „синята" фланелка Гунди печели три шампионски титли. Записва 247 участия в А група и бележи общо 150 гола. През 1965 г. Гунди става футболист и спортист номер едно на страната. В същата година той заема осмо място в класацията за Златната топка.

Аспарухов бележи паметни голове за националния тим. Разписва се два пъти на световни шампионати.

Никола Котков е роден на 9 декември 1938 г. в София. Той е юноша на Локомотив София и е една от емблемите на този тим. Котков играе от 1956 до 1966 г. за „железничарите". След това преминава в редиците на Левски. Става шампион на страната и с двата клуба. Котков има 26 мача и 12 гола за държавния ни тим.

gundi

Снимка: Гунди (вляво) и Котков (вдясно)
 

На 30 юни 1971 година в 9,30 часа на злополучния ден се провежда тренировка на “сините” футболисти, но Аспарухов и Котков са освободени от нея. Те заминават за Враца, където са поканени да уважат 50–годишния юбилей на клуб “Ботев”. Двамата приятели се качват в бежовата “Алфа Ромео” и потеглят към Враца.

По пътя Аспарухов спира на Витиня, за да зареди бензин Към автомобила се приближава непознат мъж, който моли да бъде взет. Футболната легенда се съгласява охотно и тримата мъже потеглят с бясна скорост.

Малко по-надолу на 160 метра от страничния път, идващ от Арабаконак, изскача ЗИЛ с тежко ремарке, пресичащ шосето. Аспарухов взема фаталния ляв завой на Витиня с около 100 км/ч, което е било близо до максимално допустимата скорост за този участък. Наклонът е около 15% и това прави завоя достатъчно бърз. Пред него обаче изниква 14,5-метрова преграда, която е запушила целия път. Това са камион (7,5 м), носач (2 м) и ремарке (5 м). Движи се с около 5 км/ч. Аспарухов малко забавя натискането на спирачката. И автомобилът полита.... Футболистът прави отчаян опит да предотврати катастрофата, като колата оставя спирачен път цели 30 метра. Предната част на купето се врязва в резервоара на камиона. Върху луксозното возило плисва бензин, който се възпламенява. Колата и пътниците в нея изгарят като факли.



Снимки от катастрофата и пожара, в който загиват двамата футболисти.

На погребението на всенародните любимци се стичат повече от половин милион души от всички краища на България. Стълпотворението е толкова голямо, че когато траурното шествие достига до Централните софийски гробища последните участници в него са на Герена, където се е състояло поклонението.

През 1999 г. е обявен посмъртно за най-добър футболист на България за 20-ти век.