БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

СУ-25 ще бъдат ремонтирани от руски специалисти

СУ-25 ще бъдат ремонтирани от руски специалисти

"Авионамс" ще се заеме с поръчката, обяви изненадващо Цвета Караянчева

Руските щурмови самолети Су-25, които са на въоръжение у нас, ще бъдат ремонтирани от руски специалисти, но на българска територия. Това предложение е направила председателят на Народното събрание Цвета Караянчева пред руския външен министър Сергей Лавров. Двамата са имали среща в Москва вчера в рамките на официалната визита на Караянчева в Русия.

Самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България в завода „Авионамс“ и страната ни отправя покана към Русия в ускорени срокове руски инженери и специалисти да се включат в дейностите по ремонта, заяви председателят на българския парламент. Поканата към руснаците е изненадваща, защото досега военното министерство упорито твърдеше, че българския завод „Авионамс“ няма капацитет да се справи с поръчката.

В края на миналата година правителството одобри ремонта на щурмоваците, за който можеше да бъдат сключени конкретни договори до около 100 млн. лева с ДДС.

МО сключи договор с 558-ми авиационен ремонтен завод в Беларус за поддръжката на 14-те машини. До поръчката бе допуснат само този кандидат, след като другата поканена компания - "Обединена авиостроителна корпорация–Русия", не подаде оферта.

Тогава от "Авионамс"  обявиха, че може да ремонтират машините. От МО обаче прецениха, че към момента държавният завод не може да се справи с такава задача. Миналата година военният министър Красимир Каракачанов обясни, че "Авионамс" няма нито нужното оборудване, нито лиценз, нито специалисти.

Впоследствие обаче се оказа, че Беларус е обект на европейски санкции. Месеци наред министерството търсеше начин да реализира договора, но явно сега е взето друго решение - ангажирането на завода "Авионамс".

Миналата седмица премиерът Бойко Борисов коментира, че за ремонта на Су-25 са предвидени 40 млн. лева.

Каква е историята на самолета Су-25?

Работата по създаването на щурмовика започва още през 1968. В периода 1970 – 1971 проектът участва и печели конкурса за щурмови самолет на Съветските ВВС в силната конкуренция на проекти, изготвени от конструкторските бюра на Яковлев, Микоян и Илюшин.

През ноември 1974 е завършен изпитателния модел Т8-1, а първия полет е извършен от летец изпитател на ОКБ Сухой през февруари следващата година. Заводските изпитания на два изпитателни самолета Су-25 продължават до октомври 1976-а, след което машината се връща за дообработване. През 1978 започват официалните изпитания, провеждани от държавата, като в края на първия етап е взето решение проверката да продължи в условията на истински бойни действия в Афганистан. В периода 16 април – 5 юни 1980 г. са извършени 100 изпитателни полета, в т.ч. 44 реални бойни мисии, като в хода на изпитанията Су-25 показва високи бойни способности.

Производството на Су-25 се извършва в завод в Тбилиси, Грузия, като първия сериен модел излиза от там на 18 Юни 1979 г., а в хода на производството самолета е сериозно доработван. През 1984 се появява специалната експортна модификация – Су-25К (Т-8К), като самолетът от този вариант се изнася за Чехословакия, България, Ирак, КНДР и Ангола. В резултат на бойната експлоатация в Афганистан през 1987/88 г. на самолета се внедряват ред подобрения за удължаване на живота във военна обстановка; 1989-89 започват изпитанията и впоследствие серийното производство на Су-25 с нови двигатели Р-195, а през 1991 година е произведена серия Су-25БМ буксировчик на мишени.

Създаването на учебно-боен вариант на Су-25 е постановлено от правителството на СССР на 29 юни 1976 г., като за завод-производител е определен авиозаводът в Улан-Уде. Първия полет на изпитателния Т8У-1 е на 10 август 1985 г., а държавните изпитания са проведени в периода 1986 – 1987. Серийното производство се осъществява от 1986 до 1991 г. в две модификации: Су-25УБ, предназначен за ВВС на Съветския съюз, и Су-25УБК, предназначен за експорт. През Август 1988 г. на базата на Су-25УБ е построен Су-25УТГ, предназначен за летците на палубната авиация на ВМС на СССР. Основното предназначение на самолета било обучението на корабната авиация за излитане и кацане от палубата на самолетоносачи. Първия полет на самолета Т8УТГ-1 е на 1 септември 1988 г., а на 1 ноември 1989 г. двучленният екипаж успешно приземява самолета на палубата на самолетоносача „Тбилиси“ (впоследствие преименуван на „Адмирал Кузнецов“). Серийното производство на Су-25УТГ се осъществява през 1991, като самолетът влиза на въоръжение в състава на ВМС на СССР.

През 1976 г. започва работата по създаването на специален вариант Су-25Т (Т-8М), предназначен за бой с танкове; на самолета са внедрени електронна прицелна система "Шквал" и комплекс противотанково въоръжение 9К121 Вихър. Първия полет на опитния самолет Т-8М1 е на 17 август 1984; първия самолет Су-25Т серийно производство излита през Юли 1990. В началото на 90-те на базата на Су-25Т, конструкторското бюро ОКБ Сухой започва работа над специализиран щурмови самолет под обозначението Су-39. До този момент са построени два предсериини модела, като изпитанията на този самолет продължават.