БЪЛГАРСКА СВОБОДНА ТЕЛЕВИЗИЯ

Вековната традиция на писаните яйца

Първото яйце трябва задължително да е червено. Вярва се, че то притежава магическа сила.

Вековна традиция е писането на великденски яйца с пчелен восък. Тя е запазена и до днес в района на Чепинската котловина (Родопите), най-вече в градовете Ракитово и Велинград. Всяка година в началото на пролетта християните посрещат най-големия си празник - Великден. Традицията в България повелява седмицата преди Великден - на Велики четвъртък и Велика събота, да се боядисват великденски яйца, които са символ на празника. Първото яйце трябва задължително да е червено. Вярва се, че то притежава магическа сила. Техниките за украса на яйцата са разнообразни и се различават в отделните краища на страната. Ето как ни посрещна и какво ни разказа една от майсторките на писани яйца във Велинград.

Писалка, свещ и много въображение са необходими за восъчното изписване на великденските яйца. Старата техология е приложима в домашни условия, но за да се получи желаният ефект, се изисква и много търпение. Традицията е толкова богата, че има безброй комбинации така, че яйцата да не си приличат едно с друго.

 

Във Велинград все още млади и стари майсторки красят великденската трапеза с писани червени яйца с бели шарки.Повечето майсторки на писаните яйца предпочитат да използват домашни яйца, затова започват да ги събират поне един месец предварително.

 

Първото боядисано яйце трябва да има изрисуван кръст върху него и се пази до следващата година, когато се разчупва и според съдържанието му се гадае. Ако се е запазило цяло, годината ще е хубава, а ако е кухо - ще има проблеми. След това се изхвърля в река или се заравя в почва. Друга традиция отностно яйцето с кръст, е че след като се извади от боята с него се прави кръст по челцата на децата в къщата.

При електрически писалки връхчето е по-тънко и са подходящи за рисуването на по сложни орнаменти. И за двата вида писалки се използва пчелен восък, който може да се намери навсякъде при пчеларите. Велинградските майсторки рисуват средно по 5000 яйца годишно. Майсторлъка в писането на яйца зависи от идеята на автора, от умението да рисуваш, но най-вече и от практиката. С всяка година техниката се подобрява, което от своя страна увеличава бройката на писаните яйца.

 

За рисуването на яйца са необходими модели от специални книжки или пък по собствено въображение. Майсторките се старят да не повтарят моделите. Основен християнски символ върху яйцата е кръстът, а други характерни орнаменти, които се използват в района са растителни шарки, сложни плетеници от цветя, условни изображения на дървото на живота, животни, пролетни цветя и много др.

 

Във Велинградско първо изписвали с писалка повърхността на яйцето, след това го потапяли в отвара от луковички на синчец и то ставало жълто. После пак пишели върху жълтото, покривали с восък всички части от рисунката, които искали да запазят в този цвят, и накрая го потапяли във винената боя. Така орнаментът се получавал в няколко различни цвята.

Майсторките са категорични, че няма мода в яйцата – всичко е традиция. А тя била толкова богата и разнообразна, че никой не можел да я надмине.Традицията за писане на яйцата е характерна за почти всички страни в Европа, не само за България.


Автор: Варсен Такворян
varsen_7da35cafbdc0ceb9b32176a1cc551848.jpeg